Doprava ZDARMA při nákupu nad 2100 Kč.

Jak vybrat správný protein?

jak vybrat spravny protein

 

 

Jak vybrat správný protein, když jich na trhu najdeme nepřeberné množství? Jak se zorientovat v jednotlivých druzích, abyste se nespálili a neublížili svému tělu? Na následujících řádcích najdete doporučení, jak při výběru proteinu postupovat a na co se zaměřit.

 

1. krok – Zvažte svá omezení a preference

Bojujete s intolerancí na laktózu? Nebo jste třeba zarputilý vegan?

Základním a nejrozšířenějším proteinem je jednoznačně syrovátkový koncentrát. Má nejlepší skladbu aminokyselin, výbornou biologickou dostupnost, a navíc je cenově dostupný. Vyrábí se ze syrovátky, která obsahuje stopové množství laktózy. Pokud máte laktózovou intoleranci, zaměřte svoji pozornost na syrovátkové proteiny obohacené o trávicí enzymy, ty by Vás totiž měly zbavit nežádoucích účinků, jako je např. nadýmání. Pokud máte ovšem alergii na laktózu, sáhněte po rostlinném proteinu, případně po proteinu hovězím.

Jste-li vegan a víte, že byste syrovátkový protein nedal/a do pusy, máte na výběr z mnoha veganských variant. Může se jednat o jednosložkové proteiny – konopný, sójový, rýžový, dýňový, hrachový atd. Žádný z nich ale nemá kompletní zastoupení aminokyselin a aminokyselinové spektrum jako syrovátka, popřípadě maso. Nejsou tedy plnohodnotným proteinem a doporučuji k nim přidat ještě další esenciální aminokyseliny. Existují však i tzv. „blendy“ – směsi několika rostlinných proteinů, které se snaží napodobit složením aminokyselin syrovátku.

Pozor, žádný rostlinný protein nemá nikdy takovou biologickou dostupnost jako syrovátkový. Nemáte-li tedy proti syrovátce výhrady, doporučuji sáhnout po ní.


2. krok – Jaký je Váš cíl? Co očekáváte?

Potřebujete doplnit protein během diety, abyste neztratili svaly?

Snažíte se zvýšit objem svalové hmoty?

Nebo držíte například ketodietu a potřebujete jídlo s vysokým podílem proteinu a s nízkým obsahem sacharidů?

Vědět, jaký je Váš cíl, je důležité. Ukáže Vám totiž správný směr při výběru proteinu.

 

Snažím se zhubnout a potřebuji si udržet svalovou hmotu

Pro Vás jsou vhodné vysokoprocentní proteinové nápoje. Nemívají vysoký obsah cukru ani tuku a výborně doplní deficit bílkovin v dietě. Nejběžnější variantou bývá syrovátkový koncentrát, který má ideální spektrum aminokyselin i biologickou dostupnost.

 

Chci přibrat

V tomto případě se nemusíte tolik bát kalorií, volte spíše gainery – směsi s obsahem proteinu kolem 20–50 % nakombinované se sacharidy tak, aby podpořily anabolické procesy v těle. Dávejte si ale pozor, ať to nepřeženete. Gainery mají většinou poměrně vysokou energetickou hodnotu a jsou chuťově velmi lahodné, proto se dobře pijí, takže se může stát, že budete mít vysoký energetický příjem.

 

Držím specifickou dietu, například ketodietu

Ketodieta i ostatní dietní programy jsou velmi specifické a vystavují nás riziku nízkého příjmu vitaminů a minerálů, jež běžně získáváme z vyvážené stravy. V tomto případě můžeme doplnit proteiny vysokoprocentním koncentrátem a k němu použít některý z multivitaminových a minerálních doplňků.

 

3. krok - Kdy chcete protein pít?

V okamžiku, kdy víte, co od proteinu očekáváte, je důležité si uvědomit, jak často a kdy jej chcete pít. Nejčastěji se pije protein po tréninku a pro tento případ je vhodný rychle vstřebatelný syrovátkový koncentrát – má perfektní aminokyselinové spektrum, navíc se poměrně rychle vstřebá a dodá potřebné bílkoviny po náročném výkonu.

Velmi často se protein používá jako náhrada jídla. Mnoha lidem protein nahrazuje svačinu, protože dobře zasytí a je rychle připravený. V tomto případě doporučuji použít vícesložkové proteiny, které se uvolňují postupně a bílkoviny tedy tělo dostává v delším časovém rozmezí. 

Fajnšmekři a profíci pijí také protein na noc – opět je nejvhodnější protein vícesložkový, případně micelární kasein, nebo mléčný izolát. Tyto proteiny se uvolňují až 6 hodin, Vaše tělo je tedy zásobeno většinu noci proteinem. Pro běžného rekreačního sportovce by to ovšem vůbec neměla být priorita.

 

TIP: U samotného výběru proteinu samozřejmě nezapomeňte zkontrolovat uživatelské recenze, mohou Vám velmi dobře napovědět. 

 

 

Dan

 

Zkušenosti s Protein&Co.

Od profíků přes trenéry, až po rekreační sportovce

  • MUDr. Daniel Sosýn

    Jednatel společnosti

    Dan vystudoval Lékařskou fakultu Univerzity Palackého. Je nadšencem do bojových sportů a fitness obecně. Sám si zažil ve fitku to trápení, které známe všichni - Trpíš nepoživatelné chutě proteinů jen proto, že do sebe chceš dostat trochu bílkovin. Proto se rozhodl založit Protein&Co. , protože věří, že i na sportovní výživu se člověk může těšit.

Grafický návrh vytvořil a na Shoptet implementoval Tomáš Hlad & techka s.r.o.

Přihlaste se prosím znovu

Omlouváme se, ale Váš CSRF token pravděpodobně vypršel. Abychom mohli udržet Vaši bezpečnost na co největší úrovni potřebujeme, abyste se znovu přihlásili.

Děkujeme za pochopení.

Přihlášení