Při objednávce nad 1600 Kč doprava zdarma!

Léto zdravě u chutně I: Tipy na zdravé grilování

 

 

Teplé letní dny svádí k tomu, abychom je strávili na zahradách s rodinou a přáteli na společných grilovačkách. K nim patří chvíle pohody a dobrého jídla. Dáme vám několik tipů, jak si užít grilování, i když si zrovna hlídáte štíhlou linii či zdravé stravování.

 

 

Skvělé tipy na zdravější přípravu grilovaného masa

 

  1. Maso si nakládejte zásadně doma.

  2. Nekupujte předem naložené polotovary.

  3. Pozor také na kupované koření, obsahuje mnoho soli. Namíchejte si ho sami doma.

  4. Díky domácím dipům snáz ušetříte kalorie.

  5. Co se týče výběru, je nejvhodnější kuřecí maso, ryby, mleté hovězí a podobná méně tučná masa.

  6. Naopak se vyhýbejte příliš tučným masům, jako je krkovice, ale i klobásám, buřtům a jiným uzeninám.

  7. Zkuste nové, zdravější formy přípravy (např. grilování na kameni).

 

 

Na čem grilovat?

Způsobů, jakými lze v současné době grilovat, je mnoho. Brikety nebo uhlí bychom měli volit spíše výjimečně,  jelikož klasický gril s rudými rozpálenými uhlíky, kdy teplota přesahuje i 300 stupňů Celsia, patří mezi ty nejrizikovější, při nichž se do grilovaných pokrmů uvolňují rakovinotvorné látky.

Namísto klasického grilu s uhlíky zkuste pořídit gril plynový nebo kontaktní. Přebytečný tuk, který z masa odkapává, se nedostane do kontaktu s rozžhavenými uhlíky nebo elektrickou spirálou a dochází k eliminaci vzniku škodlivých látek.

Pokud jste fanda do zdravého těla, zkuste grilování na kamenech. Jedná se o lávové nebo žulové kameny, které patří k nejoblíbenějším. Jejich povrch nenese žádné stopy průmyslového zpracování. Jedná se o přírodní kameny, které se pouze opracují do požadovaného tvaru desky a vyleští dohladka. Takto opracovanou kamennou desku stačí jednoduše položit na dřevěné uhlí, plynový nebo elektrický gril. Je vhodná i do zděných krbů a dokonce i nad otevřené ohniště.

 

  

 

 

Jaké maso a jakým způsobem připravit?

Zdravá grilovačka začíná správným výběrem masa. Jestliže vás už nebaví kuřecí prsa na tisíc způsobů, vybírejte libové vepřové nebo hovězí maso a viditelný tuk se snažte okrájet. 

Nejdůležitější pravidlo ze všech, ať už se rozhodnete připravit jakékoliv maso, je to, že vždy kupujte maso kvalitní, od prověřeného dodavatele. Stejně tak by mělo být čerstvé, nikdy ne naložené. Tuhle část, kdy maso ochutíte, si užijte sami.

Na výběr je mnoho variant, které jsou pro vás různě výhodné. Obecně je nejefektivnější volit tu možnost, která svojí tučností odpovídá vašemu cíli. Obecně se v dietním období snažte přijímat masa s nižším obsahem tuku, ale vyšším množstvím bílkovin. Příjemným zpestřením budou i ryby, sladkovodní i mořské. V naši zemi je dlouhodobě nízká konzumace ryb. Přitom jejich maso má jen samé benefity. Vyzkoušejte makrelu s červenou paprikou a česnekem, nebo pstruha ovoněného tymiánem a plátkem citronu. Naopak se vyhněte klobásám, špekáčkům a jiným uzeninám. I když jsou označeny vysokým podílem masa, sledujte obsah tuku, který obsahují.

Jak jsme již řekli, maso si nakládejte doma, nekupujte předpřipravené polotovary. To ideálně platí i pro koření. To kupované často obsahuje velké množství soli. Koření si proto namíchejte raději sami doma.

  

 

Jakou přílohu zvolit?

Pokud neodoláte čerstvému voňavému pečivu, měli byste sáhnout například po kvalitním žitném chlebu s vysokým obsahem vlákniny. Pokud pečivo z jakýchkoliv důvodů nejíte, je mnoho možností, co k masu na talíř přidat.

Velký hlad zaženete grilovanými plátky brambor nebo batátů. Pokud večer preferujete něco lehčího, poslouží na grilu připravovaná zelenina. Plátky lilku, cukety, kolečka kukuřičného klasu anebo nakrájet rozmanitou zeleninu do grilovací misky a rovnou na grilu připravit také chutný salát.

 

   

 

Domácí dipy a marinády, aneb víš, co jíš

Dresinky a dipy, které jsou běžně k dostání v obchodech, mají většinou stejný základ – velké množství kalorické majonézy. Zapomeňte na ně. Nejlepší volbou je proto si takovou marinádu nebo dip připravit doma ze surovin, které máte rádi.

Namísto majonézy můžete do základu použit bílý jogurt nebo zakysanou smetanu a soplnit o koření a bylinky. Nebojte se ani exotičtějších chutí, dodá vašemu jídlu nový rozměr, jako je kokosové mléko, pasta, citrusové šťávy nebo sójové omáčky s nižším obsahem soli.

Takto připravený dresink je mnohem zdravější a více osvěžující než kupované dresinky na bázi majonézy.

 

 

Zkušenosti s Protein&Co.

Od profíků přes trenéry, až po rekreační sportovce

  • MUDr. Daniel Sosýn

    Jednatel společnosti

    Dan vystudoval Lékařskou fakultu Univerzity Palackého. Je nadšencem do bojových sportů a fitness obecně. Sám si zažil ve fitku to trápení, které známe všichni - Trpíš nepoživatelné chutě proteinů jen proto, že do sebe chceš dostat trochu bílkovin. Proto se rozhodl založit Protein&Co. , protože věří, že i na sportovní výživu se člověk může těšit.

Grafický návrh vytvořil a na Shoptet implementoval Tomáš Hlad & techka s.r.o.