Při objednávce nad 1600 Kč doprava zdarma!

7 tipů jak posílit imunitu – vyzrajte na podzimní únavu a depresi

 

Imunita označuje schopnost organismu bránit se proti patogenům pocházejícím jak z vnějšího prostředí, tak z vnitřního prostředí organismu. S podzimem na nás všude číhá nejen spousta bacilů, ale také stresu s plným návratem po prázdninách do práce a dětí do školy. Dny se zkracují, teplota klesá, častěji prší, což si vybírá svou daň. Cítíte se často unavení, malátní a nic se vám nechce.

Jenže podzim je také babí léto a neznamená to se zavrtat do brlohu a přečkat tam až do jara. Jak se tedy udržet ve zdravém těle s pozitivní myslí před celé tohle sychravé období?

 

Přinášíme vám 7 skvělých tipů.

  

FYZICKÁ AKTIVITA

Možná máte dojem, že zajít si zacvičit nebo se protáhnout je teď to poslední, co by se vám chtělo, ale věřte, že správně zvolený pohyb dokáže tělo i mysl skvěle nakopnout. A jaká že je ta nejsprávnější, přeci ta, která vyhovuje nejvíce vám. Endorfiny, dopaminy, to je to, co chceme. Během fyzické aktivity si totiž pročistíte hlavu a tyto hormony se pro vaše tělo stanou doslova raketovým palivem.

Fyzická aktivita zatočí nejen s únavou, ale je také skvělá pro vaše zdraví, pro stabilní imunitní i kardiovaskulární systém a zároveň neurologickou soustavu. Pomůže také ve snižování krevního tlaku ochraně cév a kostí, zvyšuje citlivost k inzulinu a pomáhá také s udržením tělesné hmotnosti. 

 

 

 VÍCE ČERSTVÉHO VZDUCHU

Pobyt venku uspokojí tělo i duši. Dnešní doba je velmi uspěchaná. Plna aut, technologií, betonu, elektrických koloběžek a v tomto shonu zapomínáme, jakou příznivou silou na nás může působit pobyt v přírodě. Vědecké týmy deklarují, že pobyt venku, v přírodě, na čerstvém vzduchu v sobě nese nespočet benefitů. A to v oblasti fyzického, psychického i duševního zdraví. Pobytem a cvičením venku posílíme náš kardiovaskulární a imunitní systém.

I samotná technika pohybu přináší pro naše tělo velký prospěch. Nerovnosti povrchu, které svou chůzí překonáváme, stimulují koordinaci a stabilizační systém. Velkým pomocníkem jsou rovněž sluneční paprsky, které naše tělo potřebuje k přeměně a tvorbě některých hormonů a vitamínů.

Díky stimulům, které příroda nabízí a učí nás vnímat naším tělem celistvě, nasloucháme na úrovni nejen fyzické, ale i duševní.

 

 

 

JÍDLO POD KONTROLOU

Správná volba stravy je přirozeným zlepšovákem nálady i závažnějších psychických stavů, stejně tak jako spolehlivě posiluje naši imunitu a udržuje tělo zdravé. V boji s podzimní únavou by měly základ našeho jídelníčku tvořit kvalitní a komplexní potraviny. Jíst bychom měli celozrnné obiloviny s kvalitními sacharidy, samozřejmostí je dostatek ovoce a zeleniny, zdravých tuk, které najdeme v ořeších či avokádu. Pravidelně na stole přivítejte ryby, mořské plody nebo třeba luštěniny.

Z koření se pokuste vybírat to, které vaše tělo při chladnějším počasím prohřeje. Do polévky, třeba dýňové, přidejte kurkumu, zázvor a do sladkých kaší například skořici.

Vyhněte se naopak průmyslově zpracovaným potravinám, které jsou plné soli, neprospěšného tuku a cukru. Tyto potraviny neobsahují dostatečné množství kvalitních živin a nejsou schopny vás zasytit.

 

 

 DOSTATEK RELAXACE

Relaxujte, odpočívejte, zásobujte se energií na zimní období. Nejlepší volbou, jak jsme již řekli, je pobyt venku. Pokud je ale příliš sychravo, nebo chcete svému tělu dopřát více, stimulujte jej všemi možnými podněty.

Zajděte si do sauny, na masáž, do parní komory, skvělou volnou jsou také solné jeskyně.

 

 

 

ZBAVTE SE STRESU

Nejedna studie dokazuje, že velká část zdravotních potíží, které současného člověka trápí, pochází právě ze stresu. Doba je rychlá, zaměstnání náročná, všichni chtějí víc a nejlépe hned. Lidé často ztrácí klapku, stopku, kdy by se měli zastavit a stres je tak dočista pohltí.

Zaměřte se na pozitivní myšlení, věnujte čas sami sobě, jste si nejbližším člověkem, tak nenechte stres, aby prostoupil tělo i mysl. Pozitivní myšlení pomáhá, má skutečně příznivý vliv na vaše zdraví. Nadechněte se, usmějte a nechte mozku produkovat  záplav endorfinů, dopaminu a serotoninu, které vám zlepší náladu, zvýší produktivitu a dodají potřebnou energii. Kromě toho se ukazuje, že pozitivní nastavení mysli a duševní pohoda mohou mít z dlouhodobého hlediska blahodárný vliv také na imunitní systém. 

 

 

SPÁNKOVÁ HYGIENA

Jestliže vás trápí dlouhodobá únava, jako první se nabízí zařadit více odpočinku, delší spánek. Ale pozor na víkend proležený v pyžamu u televize. To vám energii nedodá. I odpočívat se musí efektivně. Pro efektivní “dobití baterek” během noci se zaměřte zejména na spánkovou hygienu a vytvořte si pravidelný spánkový režim.

Stále podceňovanými se stávají elektronická zařízení. Mobil před spaním, televize v ložnici, práce na počítači dlouho do noci…Alespoň půl hodiny před usnutím toto všechno odložte. Zároveň v místnosti, kde spíte, stáhněte topení a uléhejte v klidu. Abyste nemuseli myslet na to, co se bude dít ráno, jak budete stíhat, co půjde, připravte si vše večer, ať máte čistou hlavu a můžete se soustředit zejména na počítání oveček

 

 

VITAMÍNY

Nejlepší volbou je doplnit vitamíny skrze potraviny. Ne vždy je to ale možné, a proto se nabízí snazší cesta, jak vitamíny a případné minerály doplnit. Při zvýšeném stresu je dobré sáhnout po kvalitním hořčíku, ten nám pomůže se uvolnit, ideálně potom v kombinaci s B6, který napomáhá lepší vstřebatelnosti. Dalším nezbytným pomocníkem s podzimními rýmami i splínem je vitamín C, který je velmi aktivním antioxidantem a působí tak i proti oxidačnímu stresu.

S méně hojným slunečním zářením nám potom v těle ubývá i vitamín D. Ten je nepostradatelný pro naše zdraví, ale v naší stravě často chybí. Náš organismus si ho dokáže vytvořit sám, ale potřebuje k tomu i přítomnost přímého slunečního záření v podobě UVB paprsků. Nejrizikovější dobou, kdy nám vitamin D chybí, je od podzimu do jara, kdy je slunečního záření méně než v létě (v tuto dobu však snižují tvorbu vitaminu D opalovací krémy).

Vitamín D má vliv na správný vývoj kostí (jeho nedostatek může vést ke vzniku křivice), jeho nedostatek může vést k rozvoji cukrovky 2. typu, onemocnění srdce a cév či ke snížení hladiny testosteronu u mužů. Spolu s ním je vhodné doplňovat i vitamin K2, ten má zásadní vliv na zdraví kostí a celého vaskulárního systému; na růst, migraci a proliferaci buněk, pro podporu imunitního systému a také na potlačení chronických zánětů.   

Neméně důležitými jsou rovněž Omega 3 mastné kyseliny. Ideálně čistý rybí olej v měkkých tobolkách má vysoký obsah omega-3 mastných kyselin, které jsou pro tělo nezbytné. Podporují správný chod organismu, kardiovaskulární systém, udržují normální hladinu cholesterolu, podporují dobrý zrak a činnost mozku. A přesně tyhle máme třeba tady.

 

  

Zkušenosti s Protein&Co.

Od profíků přes trenéry, až po rekreační sportovce

  • MUDr. Daniel Sosýn

    Jednatel společnosti

    Dan vystudoval Lékařskou fakultu Univerzity Palackého. Je nadšencem do bojových sportů a fitness obecně. Sám si zažil ve fitku to trápení, které známe všichni - Trpíš nepoživatelné chutě proteinů jen proto, že do sebe chceš dostat trochu bílkovin. Proto se rozhodl založit Protein&Co. , protože věří, že i na sportovní výživu se člověk může těšit.

Grafický návrh vytvořil a na Shoptet implementoval Tomáš Hlad & techka s.r.o.