Doprava ZDARMA při nákupu nad 2100 Kč.

Jak funguje ketodieta a pro koho je vhodná?

7244

 

Ketodieta, často označovaná také jako „bílkovinová”, „ketonová” či “proteinová” dieta, se stává v posledních letech velkým hitem po celém světě. Neobjevila se tu ale jen tak náhodou, ve 20. letech minulého století s ní přišel doktor Russell Morse Wilder, který ji využíval během léčby epilepsie u dětí

Přes všechny jeho úspěchy byla na řadu dalších let tato metoda zapomenuta, až se jí začal zabývat profesor George L. Blackburn. Ten zkoumal, jak lidský organismus spaluje uložené tuky, a je považován za otce moderní proteinové diety. Podařilo se mu zjistit, že při stavu zvaném „ketóza” dochází k redukci hmotnosti na úkor tukových zásob, ale svalová hmota zůstává zachována, čímž se také minimalizuje jo-jo efekt. 

Hubnutí s ketodietou je tedy, při dodržení všech zásad, efektivní a bezpečné. Tím, že dodáváme tělu pravidelný přísun dostatečného množství bílkovin, chráníme své svaly před jejich úbytkem.

 329

 

Ketodieta však není vhodná pro každého. Pokud trpíte některým z následujících onemocnění, měli byste konzultovat svůj stav s lékařem:

  • mozková příhoda;
  • onemocnění dnou;
  • onemocnění žlučníku;
  • Crohnova choroba;
  • diabetes II. stupně (léčba léky);
  • autoimunitní onemocnění štítné žlázy;
  • onemocnění srdce;
  • onkologická onemocnění v léčbě;
  • onemocnění ledvin;
  • veškerá onemocnění jater;
  • diabetes I. stupně (aplikace inzulínu).

 

Není vhodná také pro lidi, kteří:

  • trpí anorexií či bulimií;
  • jsou vážně psychicky nemocní;
  • jsou těhotní či kojí;
  • mají alergii na mléko, sóju či vejce.

 

Co je potřeba dodržovat a čeho se vyvarovat?

Pokud jste se pro ketodietu rozhodli, měli byste vědět, že se musíte řídit určitými pravidly, stejně jako u jiných diet, aby vaše cesta za vytouženým cílem byla úspěšná.

 juice-5388710_1920

 

Obloukem se vyhněte sladkostem a sladkým nápojům (včetně 100% džusů). Pozor si dejte i na ovoce, které je sice zdravé, obsahuje vitamíny a prospěšné látky, zároveň je ale plné sacharidů. Pro ketodietu je nebezpečný také alkohol, který obsahuje poměrně vysoké množství zbytkového cukru, což nesvědčí ani hubnutí, ani naší svalové hmotě, u níž dochází k degradaci. Při výběru koření se zaměřte na jejich složení, jelikož řada kořenících směsí obsahuje velké množství cukrů a nezdravé tuky. Pokud do svého jídelníčku zařadíte přiměřené množství soli (do 5 g denně), pepře a bylinek, nic tím nezkazíte. Velkou pozornost věnujte také výběru tuků, protože jejich příjem je pro tělo velmi důležitý. Obloukem se vyhněte zejména průmyslově vyráběným rostlinným olejům, majonézám a pomazánkám.



Co je opravdu důležité?

  • Jíst pravidelně – rozestup mezi jednotlivými jídly by měl být přibližně 3–4 hodiny. První jídlo byste měli zařadit do 30 minut po probuzení a poslední jídlo pak konzumovat nejpozději 2 hodiny před spaním.
  • Dodržovat pitný režim – minimálně 2–3 l tekutin denně, a to zejména neochucené vody, případně zeleného či černého čaje bez cukru. Nemusíte se vyhýbat ani kávě, která by měla být bez mléka a cukru, nenahrazujte jí však vodu, berte ji spíše jako doplněk.
  • Konzumovat zeleninu – nejméně 300–500 g povolené zeleniny (ta se v každé fázi mění) denně, zároveň se ale řiďte pravidlem, že „všeho moc škodí” a nezařazujte více než 1 000 g zeleniny denně.

 

Nejčastější chyby

Pokud patříte mezi lidi, kteří si během dietního režimu řeknou, že malé hřešení v podobě kousku čokolády, nebo jednoho piva, nemůže ničemu uškodit, neplatí to u ketodiety, kdy takové zaváhání může během chvilky narušit ketózu.

 slimming-4370008_1920

 

Mezi nejčastější chyby patří:

  • nepravidelnost v jídle;
  • nedodržení plánu stravování, protože máte např. pocit, že 3 jídla denně vám stačí;
  • nedodržování pitného režimu;
  • nízká nebo žádná konzumace zeleniny;
  • používání cukru ke slazení nebo užívání zbytečného množství umělých sladidel;
  • zvýšená konzumace alkoholu, často v podobě piva;
  • zavedení pečiva ve smyslu „jeden rohlík mi neuškodí”;
  • vynechání důležitých živin (např. vitaminů, které získáváme ze stravy než začneme držet ketodietu);
  • návrat k dřívejším stravovacím návykům ihned po skončení diety.

 

 

 

Zkušenosti s Protein&Co.

Od profíků přes trenéry, až po rekreační sportovce

  • MUDr. Daniel Sosýn

    Jednatel společnosti

    Dan vystudoval Lékařskou fakultu Univerzity Palackého. Je nadšencem do bojových sportů a fitness obecně. Sám si zažil ve fitku to trápení, které známe všichni - Trpíš nepoživatelné chutě proteinů jen proto, že do sebe chceš dostat trochu bílkovin. Proto se rozhodl založit Protein&Co. , protože věří, že i na sportovní výživu se člověk může těšit.

Grafický návrh vytvořil a na Shoptet implementoval Tomáš Hlad & techka s.r.o.

Přihlaste se prosím znovu

Omlouváme se, ale Váš CSRF token pravděpodobně vypršel. Abychom mohli udržet Vaši bezpečnost na co největší úrovni potřebujeme, abyste se znovu přihlásili.

Děkujeme za pochopení.

Přihlášení